Inbound marketing
Inbound marketing is een online marketingstrategie die er voor kan zorgen dat je wordt gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep op het moment dat zij jouw oplossingen of services nodig hebben.
Met inbound marketing word je dus door de juiste prospects gevonden in plaats van met hagel te schieten. Het resultaat: betere vindbaarheid, minder ‘waste’ en hogere conversie.
Inbound marketing helpt je om sneller en effectiever nieuwe leads en klanten te genereren.
Return on Investment
Kosten -62%
"Research shows that content marketing costs 62% less than outbound marketing, yet produces 3X as many leads."
Leads x3
Hoe werkt inbound marketing?
Het inbound marketing proces is er op gericht van bezoekers leads, en van leads klanten te maken.
- Het begint met meer relevante bezoekers op je website. Dit kan je bereiken door een combinatie van content (blogs/nieuws/referenties), zoekwoord optimalisatie (SEO) en social media.
- Voor de conversie van anonieme bezoekers naar marketing qualified leads (met naam en contactgegevens) zet je tools in zoals landing pages, Calls to Action en web forms.
- Voor verdere kwalificatie tot sales qualified leads zet je marketing automation tools inclusief e-mails, alerts en workflows in.
- Wanneer je kwalitatieve content publiceert, leert de ervaring dat jouw huidige tevreden klanten deze sneller zullen delen. Hierdoor bereik je een nieuwe groep mogelijke website bezoekers.
Wil je meer weten over inbound marketing?
Download dan het gratis eBook 'Van outbound naar inbound marketing', of neem contact met ons op.
De 5 grote voordelen van inbound marketing
Voordeel 1.
Je werkt aan jouw ranking in de zoekmachines. Je wil immers gevonden worden door mensen die actief op zoek zijn naar jouw oplossingen.
En gevonden worden in plaats van zoeken naar nieuwe klanten zorgt voor minder ‘waste’, hogere conversie en lagere kosten per lead.
Voordeel 2.
Door content te ontwikkelen die aansluit bij de specifieke uitdagingen en problemen van uw doelgroep kan je beter en efficiënter gekwalificeerde prospects werven.
Voordeel 3.
Je valt de doelgroep niet lastig met de verkeerde boodschap op het verkeerde moment, maar je doelgroep weet jouw bedrijf te vinden op het moment dat zij ‘in de markt zijn’ voor jouw producten, diensten of oplossingen.
Voordeel 4.
Je potentiële klant kan jouw content gebruiken voor beeld-, oordeel- en besluitvorming als het gaat om de aanschaf van een nieuw product, oplossing of dienst. Je komt dus eerder in de buyer journey in beeld waardoor je beter in staat bent de aankoopbeslissing samen met de klant in te vullen.
Voordeel 5.
Het laatste grote voordeel is dat je actief aan je merk en imago als expert op jouw vakgebied werkt, doordat je actief je kennis en inzicht deelt.
Inbound en internet marketing: ITxposure voorbeeldprojecten
Inbound Marketing Kickstart programma
Voor Oracle partners, onder andere FuseLogic, Yellowstar Solutions en Qualogy
Het programma is een inbound marketing campagne ‘as a service’ met een looptijd van 6 maanden. De invulling is geen technology push, maar solution selling: we vertalen een of meer issues uit de markt naar de oplossingen die jouw bedrijf levert. Op basis hiervan ontwikkelen we samen met jou een integrale campagne met de juiste strategie, content, processen en tools.
Blogs en andere (web) content
Voor onder andere @Valley, KNS Automatisering, ECS International, SoftwareONE, Forceview en FuseLogic
In B2B marketing draait vandaag de dag veel, zo niet alles, om content. Zeker nu mensen meer scannen dan lezen en Google de dienst uitmaakt als het gaat om nieuwe bezoekers op je website. Goed geschreven content scoort zowel bij jouw doelgroep als de zoekmachines en is hiermee een van de meest ‘sustainable’ investeringen in marketing die je kan doen.
Internet marketing
Voor onder andere ChainPoint, KNS Automatisering en FacilityPoint
ITxposure is een full service internetbureau. Met een doelgerichte aanpak werken realiseren we voor en met jou een online aanwezigheid die resultaten boekt:
- Website design, ontwikkeling en optimalisatie
- Content en content marketing
- SEA en SEO
- E-mail en social media marketing
Van outbound naar inbound marketing
Hoe zorg je er voor dat marketing (weer) de ‘lead generatie machine’ wordt die jouw organisatie nodig heeft?
Waarom inbound marketing?
Voor ondernemers en marketeers wordt het steeds moeilijker om nieuwe klanten te vinden. Beurzen, advertenties en telemarketing dragen niet voldoende bij aan het behalen van marketing doelstellingen: website bezoekers, leads en nieuwe klanten.
Wat is hiervan de oorzaak?
Onderzoek toont aan dat potentiële klanten gemiddeld reeds 60% van de klassieke sales funnel online ebben doorlopen voordat contact wordt gelegd met aanbieders.
De belangrijkste feiten op een rijtje:
- Het gaat hier om 60% van de aankoopcyclus oftewel de ‘buyer journey’. Dat is de weg die een potentiële klant aflegt, voordat hij of zij uiteindelijk besluit zaken met jou (of je concurrent) te doen.
- Die doorlopen ze volledig buiten jouw beeld. Voor jou een grijs gebied zonder inzicht en controle.
Meer weten? Lees het blog:
'De 60 tinten grijs van IT marketing'.
Wat is outbound marketing?
Voorbeelden van outbound marketing zijn advertising, direct mail, telemarketing en e-mail marketing naar aangekochte lijsten.
Deze sluiten in 98-99%* van de gevallen niet aan bij de issues die op dat moment bij de ontvanger spelen.
Outbound marketing wordt dan ook wel ‘interruption marketing’ genoemd. Iets dat tot uitdrukking komt in lage conversieratio’s van de betreffende kanalen, wat uiteindelijk zorgt voor hoge(re) kosten per lead.
* Zo weinig? Ja. Als je 1-2% conversie op dit soort campagnes realiseert, doe je het al heel goed!
Buyer Persona & Buyer Journey
Buyer persona's
Vergelijkbare rollen binnen verschillende organisaties (zoals een DGA, sales manager of hoofd ICT) lopen vaak tegen dezelfde problemen en uitdagingen aan.
Deze rollen noemen we buyer persona’s: voorbeeld doelgroeppersonen met hun specifieke kenmerken, doelen, en uitdagingen waar jouw organisatie het antwoord op heeft. Buyer persona’s zijn hiermee dus de moderne variant van segmenteren.
Buyer Journey
Veel bedrijven praten nog steeds meer over hun product of dienst dan over het probleem van de klant. Zit jouw prospect daar op dit moment wel op te wachten? Met andere woorden: zoekt de prospect een boor, of wil hij gewoon een gat in de muur?
De buyer journey begint namelijk niet met de vraag of de klant Citrix of VMware nodig heeft. Of een boor van het merk Bosch of Kinzo. Die journey begint met een pijpunt. Iets waar de klant wakker van ligt, iets waardoor hij of zij in beweging komt.
Wij noemen dat dat “de vraag voor de vraag”. Lees ook ons blog: Wat is de echte vraag van jouw klant?
Beginnen met inbound marketing
Inbound marketing is geen kort, eenvoudig traject of een snelle campagne. Op langere termijn is deze aanpak wel de beste en meest efficiënte manier om een constante stroom leads te genereren voor de organisaties.
Inbound marketing is dus geen project, maar moet je zien als een proces. Je kan er wel pragmatisch mee beginnen, denk aan content marketing rond actuele onderwerpen in jouw vakgebied.
Tooling zoals de geavanceerde HubSpot inbound marketing software kan je helpen dit proces efficiënter in te richten en uit te voeren.
Inbound marketing is dus niet iets wat je er ‘even bij doet’. Wat het wel is: een diepte investering. Een blog artikel dat je vandaag publiceert, kan in de komende jaren nog steeds bezoekers naar je website leiden en uiteindelijk blijven leiden tot de aanwas van nieuwe klanten.
ITxposure is HubSpot partner
ITxposure is partner van HubSpot, de toonaangevende leverancier van inbound marketing, sales en CRM software voor middelgrote en grote organisaties.
Als HubSpot partner helpen wij organisaties groei te realiseren door betere en slimmere inbound marketing en sales.
Hoe ITxposure je kan helpen met inbound marketing
Starten met inbound marketing
- Inbound marketing workshop
- Analyse huidige website
- Inbound marketingstrategie
- Content en SEO strategie
- HubSpot Marketing implementatie en training
- Buyer persona/buyer journey workshop
Meer relevante bezoekers op je website
- Zoekmachine optimalisatie (SEO)
- Zoekwoord strategie
- Blogging
- Buyer Persona ontwikkeling
- Social publishing & sharing
- Zoekmachine advertising (SEA)
- Website ontwikkeling en optimalisatie
Van bezoekers naar leads
- Content creatie
- Campagne management
- Conversie optimalisatie
- Social interactie
Van leads naar klanten
- E-mail marketing
- Lead nurturing
- Marketing automation
- Database beheer en segmentatie
- HubSpot CRM implementatie
- HubSpot Sales implementatie