Wat is inbound marketing?

Inbound marketing helpt u sneller en effectiever nieuwe leads en klanten te genereren. Inbound marketing is een marketingstrategie die er voor kan zorgen dat u wordt gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep op het moment dat zij u nodig hebben, zonder ze te storen met traditionele ‘interruptie’ marketinginstrumenten zoals advertenties, direct mailings en call centers.

 

Een inbound marketingstrategie bestaat meestal uit de volgende stappen:
1. het creëren van relevante content voor de beoogde doelgroep zoals blogs, artikelen, white papers, video’s en infographics.
2. het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content: zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO.
3. het online promoten van deze content, bijvoorbeeld met sociale media, e-mail nieuwsbrieven en pay-per-click-campagnes.
4. het converteren van website-bezoekers naar marketing qualified leads met behulp van conversietriggers zoals white papers en webinars in combinatie met geautomatiseerde e-mailcampagnes (marketing automation).
5.het doorlopend meten, analyseren en optimaliseren van het gehele proces.

 

Wat is het verschil met outbound marketing?
Voorbeelden van outbound marketing zijn advertising, direct mail, telemarketing en e-mail marketing naar aangekochte lijsten. Deze sluiten in 97-99%* van de gevallen niet aan bij de issues die op dat moment bij de ontvanger spelen: een conversie van 1-3% is voor de meeste organisaties goed te noemen.

 

Outbound marketing wordt dan ook wel ‘interruption marketing’ genoemd. Iets dat tot uitdrukking komt in lage conversieratio’s van de betreffende kanalen, wat uiteindelijk zorgt voor hoge(re) kosten per lead.

AddThis Social Bookmark Button